Lærerlockout – 71 millioner kr. blev sparet pr. dag!!

Kontroversen omkring lærer-lockouten fra 2013 i konflikten mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Lærernes Centralorganisation er genopblusset. Det drejer sig om udgivelsen af en ny bog skrevet af den dobbelte cavlingsprismodtager Anders-Peter Mathiasen, der rummer nye oplysninger fra kilder, der genbekræfter, at der fra begyndelsen af overenskomstforhandlingerne har været et tæt parløb mellem den forhenværende socialdemokratiske regering og KL.
Kilde: https://www.radio24syv.dk/programmer/pakzads-polemik/19589149/laerer-lockout-og-magtens-veto-med-peter-kofod?start=0

Billedresultat for lockout 2013

Det er altså underligt! Der er kommet snavs frem, som var fejet ind under gulvtæppet, men hvorfor er det snavs så ikke blevet renset ud?
Mine forrige indlæg, og indlæg før dem, og før igen – ja, bloggen har handlet om reform/arbejdstid (hænger sammen), at der er noget galt i denne sag.
Da vi gik rundt på Christiansborgs “gårdsplads”, var der bannere, kister med den døde danske model, slogans, t-shirts og meget mere, som fortalte en historie. Vi var allerede klar over, at alt ikke var som det burde.

Trods det kæmpede vi for sagen og var optimistiske, for i Danmark bliver der, da ikke indgået “lokumsaftaler” (det kalder de det altså nu), jeg foretrækker at kalde det diktatur. Lige underligt er det,  uanset hvad det kaldes.

Billedresultat for lærer lockout 2013

“Søren og Mette” bogen, det lyder som en bog fra den tidlige skoletid, “I benlås”, sidste del ændre en del på det billede. I bogen sker der også helt andre ting, end i den bog med “Søren så en sø, Mette så en ål”. Svære ord som “konspirationsteori”, endda i en hel sætning- “Det er ikke længere en konspirationsteori”. Virkeligheden og sandheden kommer for en dag.

For hver dag lærerne ikke går på arbejde, sparer landets 98 kommuner 71 millioner kroner. Det betyder, at kommunerne allerede nu – efter to dages lockout – har optjent 150 millioner kroner på ikke at udbetale løn til lærerne.
Der blev sparet en del på lærernes bekostning. Vi lånte penge for at overleve den måned.

Flere gange blev der nævnt, att pengene skulle bruges til børnene. Hvilke børn? Lærerne arbejder mere, der er flere børn i klasserne og der er mindre forberedelsestid. Så nej, de penge var ikke til skolernes børn.
Hvis vi spørger skoleeleverne, om de er tilfredse og trives med reformen, hvad svare de så?

Afhængig af klassetrin. De ældste elever oplever et stigende pres og mange vikarer. Lærerne er stressede og bliver syge. De mangler fritid og tid til fritidsjob.
Jeg har hvert år haft over 300 elever gennem mine hænder, og ovenstående er min konklusion på, hvad jeg har oplevet i udskolingen ytre. De er trætte og uoplagte efter 6 lektioner. De er helt enige i en korte dag, mere koncentreret undervisning, ikke bevægelse og alt andet fyld.

Så hvor er pengene blevet af?

Hvor blev Corydan afNormalt skal man arbejde sig op gennem rækkerne for at blive partner i McKinsey. Det behøvede Bjarne Corydon dog ikke. Han gik direkte fra politik til en rolle som partner og titlen Gobal Director of McKinsey Center of Government.’

Helle Thorning?
Når Helle Thorning-Schmidt til april starter i sit nye job som direktør for Save the Children International, følger der en klækkelig lønforhøjelse med. Ifølge Ekstra Bladet kan den tidligere danske statsminister se frem til, at hendes løn stiger med omkring en million kroner til godt 2,5 millioner danske kroner om året. 

Anders Fogh?  Tidligere statsminister og NATO-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen skal hjælpe et af verdens største konsulentfirmaer med at få flere våbenproducenter og forsvarsministerier i hus som kunder.

Igen underligt – alle de mennesker, der har været involveret i et eller andet, som er blevet fejet under tæppet, forsvinder til job, med skyhøj løn! Det er en helt anden historie og det er ikke nu, men tænk over det.

Jeg lader billedet stå.

Skriv et svar