” Undervisningen” – der blev væk!!!

 

Relateret billede

22.172 besøgende har der været på min blog siden november 2016.
Nogen må jo læse, hvad jeg skriver, og have en mening om skolereform, arbejdstid, inklusion, klassekvotient og undervisning.
Sommerferien synger på sidste strofe, og lærerne skulle gerne have ladet op til en ny runde reform.
Kan huske fra de sidste par år, at sommerferien  ikke var lang nok, nåede aldrig at “falde” helt ned.
De første 14 dage går med at komme ned i gear, så går der 14 dage, hvor man næsten lander, og så skal der tænkes undervisning igen. Det der var “nerven” i arbejdet, planlægning og forberedelse.
Nye klasser, nye navne, nye kolleger og samme reform og arbejdstid, “nerven” – er væk, “undervisningen”, der forsvandt.

Nej, jeg bliver hjemme og skriver på min blog, og laver en blog mere om “livet og tro”, eller hvad den nu kommer til at hedde. Laver mine naturlige møbler, hugger brænde, plukker solbær, ribs og stikkelsbær, hver morgen til morgenmaden og til fryseren. Forbereder vinterens komme. Er vendt tilbage til livet. Godt nok er der færre penge, men hvad betyder det? Nu kan jeg trække vejret, se mig selv i øjnene, når jeg kigger i spejlet.
Jeg vil savne, at fortælle dem om religioner, historie og snakke om romaner, noveller, film og meget mere.
Savne at snakke med dem om, hvad livet byder på, samtaler om, hvad der sker ude i samfundet, og andre nærværende ting i deres og mit liv.
Savne at snakke med mine kolleger, hvis de altså har tid. Det er også blevet en luksus. De fleste dage løber vi forbi hinanden på vej til næste lektion.

Lærerne er ikke bange for sved på panden, ej heller bange for en stor arbejdsbyrde. Det er arbejdstiden, flere elever, mere undervisning, og det gælder  for erfarne lærere, og for de yngre og nye lærere.
Alle har kæmpet for at få tingene til at gå op i en større enhed, men med de betingelser, der er i folkeskolen efter reformen, er det ikke muligt. De lærere der “vælger fra” , vælger faktisk ikke fra , de føler sig nødsaget til at vælge nyt, fordi det ikke er kvalitet, der leveres, siger en større undersøgelse. (link nederst)
Det kan jeg kun sige JA, til.
Jeg elsker at undervise, men kan ikke leverer det, som jeg mener er kvalitet. Der er gennem de senere år kommet en styring og måling af eleverne, som jeg ikke kan leve med. Det er et overgreb på samfundet og demokratiet.

Stress er den største årsag til, at lærerne forlader folkeskolen. Siden 2013 er antallet af lægeerklæringer til Lærernes A-kasse steget støt til 378 ledige lærere sidste år. I løbet af skoleåret 2015/2016 forlod 5180 lærere den danske folkeskole. Det svarer til mere end hver 10. folkeskolelærer. Og det er særligt de erfarne lærere over 35 år, der vælger at se sig om efter et andet arbejde, som ikke er folkeskolen.

Det har ikke så meget at gøre med ledelsen på skolerne, mener flere lærere, der har sagt op.
Topstyring er ikke absolut noget dårligt, tværtimod. Der er mange ting, der gerne må være styrret af ledelsen. Problemet ligger mere i, at den topstyring staten bringer ind i folkeskolen, og som skolelederne skal rette ind efter, ikke går hånd i hånd med børn / unge, undervisning og pædagogik.

Nu starter forhandlinger om fremtiden og en overenskomst skal på plads. Har lige lyttet / læst  til lærernes stemmer og optimismen er ikke rungende, tvætimod.
Der er så stor forskel rundt om i landets kommuner på, hvordan reform og arbejdstid forvaltes.

citat:
https://www.folkeskolen.dk/brugere/524355/mikkel-ammitzboll

Hvordan vil DLF sikre skolelærerne en overenskomst 2018.
Mange år er gået siden lockouten 2013 og siden aftalen om de 15 punkter ved forhandlingerne OK15. Måske netop derfor, kan jeg blive lidt nervøs for denne kommende forhandling.
Dette er specielt spændende, når man hører Anders Bondo sige, at DLF altid har taget ansvar. I beg to differ, for jeg synes ikke det er at tage ansvar, at lade dele af sin medlemsstab sejle. 
Og hvad mener jeg nu med det ! Der det er tydeligt, at der ikke er lige gode forhold på alle skoler i landet, og her tænker jeg specielt på balancen mellem undervisning og forberedelse. På min nuværende skole, arbejder vi i gennemsnit ca. 25.5 timer,  mens man i nabokommunen i gennemsnit arbejder ca. 28 timer.
Her i kommunen kan jeg flexe, eller omlægge min tid i 3 timer om ugen, mens man på min kollegas arbejdsplads kan omlægge arbejdstid efter behov. Vi bruger her Puls til registrering af al arbejdstid og  andre steder registrere man ikke. På min skole har man stadig skolefest og man har stadig muligheden for at deltage i forældrearrangementer, mens man i nabokommunen på min søns skole ikke kan finde tid til hverken skolefest eller tid til forældrearrangementer.

Kære elever, jeg ønsker jer et godt kommende skoleår. Når det hele bliver for “træls”, så tænk på mig, jeg er her stadig, og har ikke glemt Jer.
Husk på, at I er medbestemmende i Jeres eget liv og har ret til et liv.
Tag ansvar for Jer selv, vær etisk og moralsk bevidste, sæt spørgsmålstegn, når der er ting, I ikke forstår, eller ikke kan lide. Vær ærlige overfor jer selv og andre.
I kender “At behandle andre, som man gerne selv vil behandles”. Det gælder på alle sprog og i alle religioner.
Lær af historien. Selv om det er længe siden har 2.verdenskrig stadig en pointe. Den kolde krig, er den nu slut, eller er den blevet lidt for varm??

Følg med på bloggen – der kommer fremover mere om religioner og andet spændende.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-11-23-laererne-forlader-fortsat-folkeskolen-saadan-ser-det-ud-i-din-region

 

En mening om “” Undervisningen” – der blev væk!!!”

Skriv et svar