Del 4 Målstyring og arbejdstid

Nu skal vi have målstyret læring, nye elevplaner ect……..

Hvad mon vi har lavet før? Jeg er ikke negativ (frustreret), der er mange gode tiltag og mange forslag til læring, faglig bevægelse i undervisningen, inklusion, dokumentation for at vi gør vores arbejde godt nok.

Problemet er blot, hvornår skal jeg forberede undervise, når jeg skal bruge så meget tid på alt andet. Mine kolleger kæmper en kamp for at holde humøret oppe. Det sker, at der kommer små sammenstød, ikke fordi vi ikke kan arbejde sammen, men fordi vi er frustreret og i tidsnød.

Går computeren ned, virker kopimaskinen eller printer ikke, hvilket sker jævnligt, er frustrationen næsten ubærlig. Men vi tager det fra den humoristiske side. Hvor længe kan vi holde til det?

Hvor længe holder hele dette konfuse koncept, som de politikere, der ikke ved, hvordan hverdagen er ude i den virkelige verden, har sat i gang?De burde skamme sig.

Vi sidder i dag, mange af os med et lån, fordi vi blev lockoutet / fyret. Et lån der ikke kunne dække vores udgifter og som vi de næste mange år hænger på. Og så tror en stor del af befolkningen, at vi strejkede!!!

Hvor er vores menneskerettigheder blevet af i dette land.

Når jeg ser mine yngre kolleger med små børn stakåndet løbe for at nå det hele, bliver jeg ked af det. Er det det samfund vi vil byde vores børn? Hvor er nærheden, skal vi ligne kinesiske forældre, der afleverer deres børn mandag og henter dem igen fredag, så samfundets hjul kan køre rundt på politikernes bud.

Ja, vi vælger selv vores regering, eller gør vi? Der kommer noget ud af deres mund, løfter og søde ord, et spil for galleriet, hvor de er aktørerne og vi er publikum, der skal lægge til og trække fra for at finde ind til det, de i virkeligheden siger.

Lige nu er vores elever i gang med projektopgave, den obligatoriske i 9. Klasse. Hele ugen har de arbejdet flittigt, det fleste af dem, hvor det falder dem rimelig let, at få noget fra hjernen ned på papir. Så er der lige nogen, som ikke har det så let med det faglige, de unge som har noget med i rygsækken, som fylder mere end det faglige.Et hjem der ikke fungerer, indlæringsvanskeligheder, ordblindhed, ADHD, Asberger, eller bare er dårligt opdraget, eller ikke passer ind i den måde skoler nu engang er strikket sammen på.

Ja, det er så let at stå udenfor og give ordre, lægge planer for elever, lærerne og lederne, men virkeligheden, kære politikere, virkeligheden er en anden.

Det er helt ok, at reformerer skolen, det kan vi godt blive enige om, at det trænger den til, bare ikke over natten og måske en rigtig god ide, at tage os med på råd, som rent faktisk kender den verden. Det tager tid, ro og regelmæssighed, som Emma Gad ville sige.

Fagligheden op, helt enig. Dokumentation, ja, med måde. Tests, ja, men ikke på paratviden og ikke for ”facadens” skyld, men på hvordan finder eleverne frem til en løsning. Procesorienteret ikke resultatorienteret. Mere disciplin, også enig, men her spiller forældrene også en stor rolle. Disciplin er ikke negativt, det er en kærlig og bestemt hånd.

15/2-15

Sidder i toget på vej hjem fra Kbh , vinterferien er slut og torsdag måtte jeg logge ind på Jobnet for at melde mig arbejdsløs , for igen lørdag igen gå på Jobnet for at melde mig tilbage på arbejde. Alt sammen pga. Lockout, hvor vi mistede vores job i en måned og derfor også retten i til ferie. Det forfølger os stadig, afbetaling på lån pga. af lockout og hvad så nu? Der er lige nu forhandlinger mellem Kl og lærerne igen. Lønforhandlinger, arbejdsvilkår, arbejdstid / forberedelse. Hvad der ikke kan komme bag på nogen er, at forhandlingerne er gået i hårdknude.

Det er et stykke tid ordene er kommet på skrift, men tro mig, der har bestemt ikke været stille i mit hoved og en del frustrationer har også fundet vej ud gennem min mund.

Vi er en uge fra sommerferien, eleverne havde sidste skoledag fredag og translokation for mine egne elever. Held og lykke ude i den store verden. De skal nok klare sig, seje unge mennesker. Men hvad med de unge mennesker, der ikke er så stærke og ikke holder til presset fra det samfund, vi efterhånden har skabt omkring os.

Skolereformen fylder ikke mindre, skolelærere skifter job, os der er tilbage tænker i samme baner. Måske slet ikke mere være i folkeskolen.

Der har lige været eksamen / afgangsprøver / prøvebevis, ja, selv det skal hedde noget andet . Blandet med undervisning i 7. Og 8. Kl skal der laves prøveoplæg til dansk og historie for mit vedkommende. Kan ikke få klar besked, om jeg får timer eller betaling.

Så skal jeg være censor, så skal der laves vikarplaner og hov, der er da også lige et par møder lagt ind. Blandt andet om den nye undervisningsportal Min uddannelse. MEN vi skulle jo bruge Google drew, alt mit undervisningsmateriale ligger der, for det var jo det vi skulle i fremtiden.

Fremtiden er relativ, ja, men det ville måske være ok, hvis de to portaler gik i spænd, men det gør de ikke Der skal laves nye planer med læringsmål og, og, og. Det kan ikke overføres til Min uddannelse. Ambitiøst , alle skal klare opgaverne indenfor den forberedelsestid, der er sat fra KL.

Inklusion, læringsportaler, møder, prøveoplæg, afgangsprøver og forberedelse til de timer vi ellers skal læse. Mine kolleger forsvinder omkring mig, ikke kun på vores skole, men over hele landet.

God ferie og husk at passe på Jer selv.

<3 Make our life simpler, easier, and more enjoyable. <3

Skriv et svar